Energibrist...

Jag har ju till och ifrån svårt att sova. Beroende på stress och adrenalinkickar efter träning. Men nu sista tiden har jag fått några nätters god sömn. Men inte hjälper det.
Jag är så genomtrött. Tur att jag bara jobbar sex timmar just nu. Jag skulle verkligen inte orka mer. Kommer hem efter jobbet och måste ta en lutare. Varje dag. Trist. Har ju annat som skulle behöva göras. Som att plugga... Men det gör jag senare på kvällarna istället.
 
Idag lyckades jag till och med konststycket att sätta på mig mina byxor ut och in. Jag upptäckte det först efter ett möte på jobbet.... Nåja, jag fick ju muntra kollegor i alla fall....
 
Jag misstänker att det är den mörka årstiden som börjar göra sig påmind. Så idag styrde jag stegen mot apoteket och införskaffade både d-vitaminer och omerga 3. Det vore väl tusan om inte det hjälper i kombination med mina frukt och grönsaksjuicer som jag gör i råsaftscentrifugen.
 
Träning har inte varit att tänka på den här veckan. Jag bara orkar inte...
 
 
Ingen som har tips på hur man laddar energi?
 
#1 - Ezter

Visste jag skulle jag ladda själv! Jag jobbar ju inte ens, ändå tar jag mig inte utanför dörren!

Svar: Då är det nog hösten...
// Marianne

#2 - Malin

Jag har bara väntat på att den dagen kommer då jag får till jobbet med plyschbyxorna på.. avig blus har jag redan prickat av.

Ont i kroppen gör att jag har svårt att sova. Den här veckan har jag dessutom brottats med spänningshuvudvärk. Det sliter.

Jag vet inte vad jag ska råda dig, sänk ambitionerna ännu mer?


Svar: nja...har skippat lite träning och nu är jag på banan igen.
// Marianne

#3 - Bosse Lidén

Bara du inte glömmer att ta på dig. :) Jag känner verkligen igen mig i sömnbristtugget. Men jag funderar på ditt klockslag. Jag tror på experterna där. Att inte sova efter tre på em för då får man igen det surt nästa natt. Ibland har jag struntat i det för att jag inte orkat hålla mig vaken då slutar det med att jag är superpigg vid den riktiga läggdagstiden. Spikmattan vid läggdags? Har du provat? Inte så kul när man provar på natten, somnar och vaknar som fakir fem timmar senare. Att få sin sömn är a och o. Fy sjutton vad bra det var förr.

Svar: Spikmatta gillar jag. Men inte på natten. Men nu har jag boostat omega 3 och d-vitaminer. Har dessutom skippat mina lutare. Och nu känns det bättre igen.
// Marianne

#4 - susan

Jag förespråker frisk luft och så mycket ljus man nu kan hitta i November. Tar alltid en snabb promenad vid lunchtid....Har hittat ett Te som jag tycker är bra: FRIGGS Rooibos Immun. Ett rött te helt utan koffein.

Svar: Lunchpromenad ska jag oxå börja med igen. Har nu skaffat bra skor. Det där teet låter intressant. Klart värt att pröva.
// Marianne

#5 - Agneta

Försök att inte träna för sent, träningen gagnar ju sömnen. Att träna lugnt tex Body balance eller Yoga är ju också bra i stället för något väldigt fysiskt ansträngande. Frisk luft och promenader gagnar sömnen, inte heller de i för rask takt eller för sent. Jag har ju jätteproblem med sömnen själv, som du vet, och avslappning, andningsövningar, mindfullness och samma kvällrutiner är mycket viktiga!
Sedan dricker jag koffeinfritt kaffe eller rött te istället. Inte med koffein efter kl.13.
Ta INGEN tupplur!
Lycka till!

Svar: Tuppluren har jag skippat. Omega 3 och d-vitamin. Träning som slutar senast 19:00 . annars får det bli yoga. Men känns bättre nu. :)
// Marianne

#6 - TantGlad

Ladda energi och lyssna på kroppen. Det är så mycket stress i vår tillvaro i dagens läge.
Ha det gott från mig!

Svar: Att lyssna går bra. Men att göra...det går sämre :)
// Marianne